Friday, 2 August 2013

Tarikh Nuzul Quran: Apa yang kita tidak tahu


Sudah menjadi kebiasaan bagi rakyat Malaysia untuk meraikan Nuzul Quran pada 17 Ramadhan setiap tahun. Namun, apa yang kita tidak tahu, tarikh sebenar penurunan Al Quran ini sebenarnya telah menjadi suatu khilaf dalam kalangan ulama'.
Berikut disenaraikan beberapa pendapat masyhur berkaitan tarikh penurunan Al Quran:

17 Ramadhan
Pendapat ini masyhur dalam kalangan ulama' sirah antaranya Syaikh Al Khudari dalam kitabnya Muhadharat Tarikh Al Umam Al Islamiyyah. 
Dalil: 
1) Al Quran
"Bulan Ramadhan yang diturunkan padanya Al-Qur’an sebagai petunjuk kepada manusia dan keterangan-keterangan kepada petunjuk itu,juga sebagai pembeza ( antara yang haq dan yang batil )..." (Al Baqarah:185) dan "Sekiranya kamu benar-benar beriman kepada Allah dan apa yang Kami turunkan kepada hamba Kami pada hari al-Furqan, hari pertembungan dua kumpulan…" (Al Anfal:41) 
-dalil pertama yang mengatakan bahawa Al Quran diturunkan pada 17 Ramadhan adalah disandarkan kepada hari berlakunya perang Badar. Dalam ayat yang pertama (Al Baqrah:185), Allah menggelar Al Quran yang diturunkan pada bulan Ramadhan sebagai pembeza (Al Furqan). Ayat yang kedua pula menyebut bahawasanya hari berlakunya perang Badar digelar sebagai hari Al Furqan. Setengah pihak beranggapan bahawa perang badar digelar yaumul furqan kerana jatuh pada hari Al Furaqan (Al Quran diturunkan. Perang Badar berlaku pada 17 Ramadhan, maka Al Quran diturunkan pada 17 Ramadhan.
2) Hadis
Al Waqidi meriwayatkan dengan sanadnya daripada Abu Ja'far Al Baqir bahawa dia berkata: "Permulaan wahyu kepada Rasulullah s.a.w. adalah pada hari Isnin 17 Ramadhan, dan dikatakan juga pada 24 Ramadhan"
Penghujahan dalil:
1) Di sini terdapat beberapa kekeliruan dalam penafsiran maksud yaumul furqan itu sendiri. Ibnu katsir menyebut di dlam tafsirnya bahawa yaumul furqan bermaksud Allah mengangkat kalimat keimanan di atas kalimat kekufuran. Ali bin Abi Talhah dan Al Awfi melaporkan bahawasanya Ibn Abbas telah berkata: "Badar adalah yaumul furqan; ketika itu, Allah memisahkan di antara haq dan batil," Justeru, yaumul furqan di sini bukanlah bermaksud hari al furqan diturunkan.
2) Menurut Ulama' Al Jarh wa At Ta'di, al Waqidi atau nama penuh beliau Muhammad bin Umar bin Waqid al Aslami seorang perawi yang sangat lemah (matruk) dan tidak diterima riwayatnya.

21 Ramadhan
Ini adalah pendapat daripada Syeikh Safiyy Ar Rahman Al Mubarakfuri. Beliau melakukan tarjih yang berbeza berbanding ulama' lain.  
Dalil:
1) telah disepakati dalam kalangan ulama' Al Quran diturunkan pada malam Al Qadr berdasarkan beberapa dalil dalam Al Quran.
2) ulama' sirah atau majoriti dalam kalangan mereka bersepakat bahawa hari Rasulullah diutuskan (turunnya wahyu pertama) adalah pada hari Isnin berdasarkan hadis Abu Qatadah dalam sahih muslim dan lain-lain.
3) berdasarkan pengiraan takwim, hari Isnin semasa Rasulullah s.a.w. dibangkitkan jatuh pada 7, 14, 21 dan 28 Ramadhan .
4) Hadis-hadis yang sahih pula menyebut bahawa lailatul qadr tidak berlaku melainkan pada malam-malam yang ganjil, pada 10 malam terakhir Ramadhan.
5) Setelah dibuat perbandingan, maka jelaslah Al Quran jatuh pada 21 Ramadhan
Penghujahan Dalil
1) Pendapat ini merupakan hasil daripada cetusan ijtihad Syeik Safiyy Ar Rahman Al Mubarakafuri semataa-mata.
2) Lailatul Qadr boleh berlaku pada bila-bila masa, sepanjang Ramadhan

24 Ramadhan
Pendapat ini disokong oleh ulama'-ulama' seperti Hasan al Basri, At Tabari, Al Qurtubi dan lain-lain.
Dalil:
1) Al Quran
-Al Quran diturunkan secara sekaligus pada malam Al Qadr sebagaimana termaktub dalam surah Al Baqarah: 185 dan Al Qadr: 1
2) Hadis
Berkata Imam Ahmad: Abu Sa’id Maula Bani Hashim memberitakan kepada saya, katanya: ‘Imran Abu al-‘Awwam memberitakan daripada Qatadah daripada Abi al-Malih daripada Wathilah bin Al-Asqa’ bahawa Rasulullah SAW bersabda: Suhuf Nabi Ibrahim AS diturunkan pada malam pertama Ramadhan, Taurat pula diturunkan pada 6 Ramadhan, Injil diturunkan pada 13 Ramadhan. Dan Allah menurunkan al-Furqan (Al-Qur’an ) pada 24 Ramadhan.
-Hadis ini dinilai hasan oleh syeikh albani dan sahih oleh Syaikh Ahmad Syakir
Penghujahan dalil:
1) pendapat ini agak kuat kerana ia disandarkan kepada hadis marfu' yang sahih dan diperakui oleh ulama'-ulama' dalam bidang hadis.
2) matan hadis ini jelas menyatakan Al Quran diturunkan pada 24 Ramadhan
3) maksud dan mafhum hadis diterima pakai oleh ulama' muktabar dalam menetapkan tarikh penurunan Al Quran

Kesimpulan
Al Quran adalah satu mukjizat agung yang masih kekal hingga hari ini. Tunaikanlah hak Al Quran dengan sebaiknya. 

sumberhttp://www.abuanasmadani.com/?p=1150

0 comments:

Post a Comment